Rekviemmässa för Birgitta Trotzig

Jordfästningen av författaren och litteraturkritikern Birgitta Trotzig ägde rum i Lunds domkyrka i går, fredag den 17 juni. I mitten av 1950-talet upptogs hon i den katolska kyrkans gemenskap. Från 1993 innehade hon stol nr 6 i Svenska Akademien. Sitt genombrott som författare fick hon med romanen De utsatta, 1957. I nr 4 av Signum, som utkommer den 27 juni, tecknas Trotzigs porträtt och författarskap av Elisabeth Stenborg.

Omkring två hundra personer hade samlats i Lunds domkyrka för rekviemmässan, varav flera ledamöter av Svenska Akademien däribland Horace Engdahl, Peter Englund och Kristina Lugn. Rekviemmässan firades av Anders Piltz, katolsk präst tillhörande Dominikanorden. I sitt griftetal uppehöll sig Anders Piltz vid språkets betydelse för Trotzig och den skapande process som skrivandet innebar för henne. Griftetalet kretsade också kring hennes syn på kristendomen och lidandet i världen. Kristi passionshistoria blev för henne ett adekvat språk för världens nöd. Evangeliet är att ingen människa är bortglömd, tack vare Guds människoblivande och Kristi lidande. Guds moder Maria var för Trotzig också den smärtorika modern, modern för alla Guds barn.

Birgitta Trotzig berörde döden och uppståndelsen i sina prosadikter Bilder från 1954. Här följer ett litet axplock ur dessa dikter. En tavla: ”Träden har mörka blad, som bereder en klar, fuktig skugga. Djupt inne i trädgården vilar en kvinna, hennes kropp är varm och naken och skär. Hennes ansikte är en frukt med safirögon. Hennes spenar doftar av honung. Himlen är blå som emalj; hennes naglar är vita och sköra, de liknar porslinsskärvor.” Ur Förvandlingen som anspelar på Kristi kropp, nattvarden och uppståndelsen: ”Hans kropp är kött och blod och förintas i kött och blod; hans kropp är hans kärlek, i en låga skälvande och omvärvande och uppslukande är den hans kropp, som är brödet i deras inälvor, vinet i deras ådror. Naken och skälvande, nästan undflyende, är hans uppståndelse: varför ser de mot himlen? Den åter offrade vistas i dem.”

Fredrik Heiding 2011-06-18

Kommentarer är stängda.